zomerwinterwissel

Een goede winterband moet ontworpen zijn voor maximale veiligheid in alle weersomstandigheden die kunnen voorkomen van oktober tot april. Veel automobilisten denken namelijk dat een goede winterband vooral goed moet zijn in de sneeuw. Nederlandse automobilisten rijden echter in de winter weliswaar veel op koude wegen, maar zelden op sneeuw. Het is daarom belangrijk dat een goede winterband ook op zowel een nat als een droog wegdek goed presteert.

Uit onderzoek van GfK blijkt dat automobilisten in Zweden, Canada, Duitsland en Frankrijk verwachten dat hun winterband onder alle omstandigheden voldoende grip levert, sneeuw of niet. Maar in realiteit is dat niet altijd het belangrijkst. Want in Europa zijn de wegen slechts een paar dagen per winterseizoen bedekt met sneeuw. Ze rijden weliswaar vooral op koude wegen, maar dan zowel nat als droog.

Ongelukken

Volgens VUFO gebeurt 92% van de ongelukken onder koude omstandigheden op natte of droge wegen. Slechts 8% vindt plaats op gladde wegen door ijs of sneeuw. In de winter hebben automobilisten dubbel zoveel kans op een ongeluk op een natte weg dan op een droge weg. Maar liefst 1/3 van de ongelukken vindt plaats op een koude natte weg.

Als de bandenretail automobilisten adviseren over een winterbandkeuze, kijken zij dan ook naar meer zaken dan alleen de prestaties in de sneeuw. Want ook goede prestaties op een koude natte weg moeten zeker niet vergeten worden.

Detailhandel

De winterbandenverkoop valt deze winter zwaar tegen voor de bandendetailhandel. Dat komt vooral omdat een strenge winter is uitgebleven, waardoor veel automobilisten op hun zomerbanden zijn blijven rijden.  Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat in de laatste maand van vorig jaar vijftien procent minder winterbanden werden verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Een winterband moet minimaal 4 mm profieldiepte hebben om veilig te zijn bij koud weer. Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze ‘oprijden’ in de zomer is ook geen optie.

Profieldiepte

Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af, daarnaast is de remweg op droge weg altijd langer dan die van een zomerband. Overigens is 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. De bandenbranche adviseert om altijd minimaal 2 mm aan te houden.

Onderwerpen: advies, banden, bandenkeuze, grip, sneeuw, veiligheid, winterband
Wilt U meer informatie over winterbanden : Button-contact