Strengere regels vanaf 2024 voor winterbanden in Duitsland

Wie de weersvoorspellingen bijhoudt, denkt nog niet meteen aan winterbanden. Toch is het goed om alvast even naar het rubber onder de auto te kijken. Duitsland scherpt eind deze maand de regels aan.

Wie de weersvoorspellingen bijhoudt, denkt nog niet meteen aan winterbanden. Toch is het goed om alvast even naar het rubber onder de auto te kijken. Duitsland scherpt eind deze maand de regels aan.

Door Paul Bots ( Uit de LIMBURGER 4-9-2024 )

http://www.delimburger.nl
Wie de weersvoorspellingen bijhoudt, denkt nog niet meteen aan
winterbanden. Toch is het goed om alvast even naar het rubber
onder de auto te kijken. Duitsland scherpt eind deze maand de
regels aan.
– Limburgers die even de grens over willen om in
Duitsland te tanken of te winkelen, moeten even goed naar hun
autobanden kijken. De regels voor het gebruik van winterbanden en
vierseizoenenbanden worden volgende maand strenger in dat land.
Maastricht/Venlo
Eigenlijk is die aanscherping al jaren geleden doorgevoerd, maar de
bijbehorende overgangsperiode loopt per 1 oktober af. Campagnes
Winterbanden zijn beter bij temperaturen onder de 7 graden.

om de Nederlanders hiervoor te waarschuwen zijn voorbereid.
„Maar met dit zomerse weer zitten mensen met hun gedachten meer
op het strand dan bij winterbanden”, lacht een woordvoerster van de
ANWB. Wie nog banden moet wisselen, heeft nu wel nog de kans
om tijdig een afspraak bij de garage te maken.
Symbool
Of dat wisselen nodig is, is heel simpel te zien, meldt directeur Carlo
Hijzen van de bedrijfstak voor de banden- en wielenbranche VACO
na vragen van . Een winterband is straks in Duitsland
alleen écht een winterband als er het logo van een driepuntig bergje
met een sneeuwvloksymbool op staat. Voor caravans en
aanhangwagens gelden de regels niet.
De Limburger
In het verleden zijn er winterbanden en vierseizoenenbanden
verkocht waar alleen M+S (Modder en Sneeuw) op staat. Die
werden door de oosterburen nog gedoogd als ze voor 2018 gemaakt
waren. Vanaf 1 oktober zijn ze echter niet meer toegestaan als er niet
ook het sneeuwvloksymbool bijstaat. Alleen banden met dat
symbool hebben met een test bewezen dat ze werkelijk geschikt zijn
voor winterse omstandigheden.
Hoeveel Nederlandse auto’s door de aanscherping niet meer in
winters Duitsland mogen rijden, is bij VACO niet bekend. Ook de
ANWB en brancheorganisatie Bovag moeten het antwoord schuldig
blijven.

Boetes
Rijden met de foute banden kan een boete van 60 euro opleveren.
Hinder je het andere verkeer doordat je geen winterbanden hebt,
dan kan die zelfs oplopen tot 120 euro. Raak je betrokken bij een
ongeluk, dan kan het helemaal een dure aangelegenheid worden.
Los van de vraag of je schuld hebt aan een ongeval kan de tegenpartij
je aansprakelijk stellen omdat je de verkeerde banden onder de auto
had, waarschuwt verzekeraar Allianz Direct.
Wie echter even de grens over wil wippen om de tank te vullen, kan
aan de strenge regels ontsnappen. Dan moet je wel de
weersvoorspellingen in de gaten te houden, legt een woordvoerder
van Bovag uit. De Duitse wet schrijft namelijk voor dat je banden
met een sneeuwsymbool moet hebben tijdens ‘winterse
omstandigheden’. Daarvan is alleen sprake als het ijzelt, bij gladheid
of bij sneeuw.
Als de komende winter net zo kwakkelt als die van de voorbije jaren,
hoeven grensbewoners dus weinig te vrezen. Zelfs als het flink gaat
vriezen, hoeft dat geen probleem te zijn, zolang er geen ijzel of
neerslag is. VACO-directeur Hijzen: „Er gelden in Duitsland
namelijk geen regels voor de temperatuur waarbij je winterbanden
moet hebben.”
Vierseizoenenband
Bij temperaturen onder de 7 graden werkt een winterband het best,
bij hogere temperaturen zijn zomerbanden juist beter. Veel
Nederlandse automobilisten kiezen de laatste jaren echter voor de
vierseizoenenband ofwel de allseason. Dan hoeven ze niet twee keer
per jaar naar de garage voor een bandenwissel. Ook besparen ze de
kosten voor het opslaan van de bandenset die op dat moment niet
gebruikt wordt.

„Wettelijk gezien is zo’n vierseizoenenband met een sneeuwvloklogo
een winterband. Maar het blijft een compromis. Als je op
wintersport wil met de auto, kun je beter voor échte winterbanden
kiezen”, waarschuwt Hijzen. „In onafhankelijke tests zie je dat zo’n
vierseizoenenband in winterse omstandigheden toch wat achterblijft
bij een winterband. Dat geldt ook andersom. Met een
vierseizoenenband op vakantie in Spanje bij 30 graden raad ik
mensen af. De remweg is langer en de band slijt sneller.”
Ook de Bovag-woordvoerder noemt de populaire vierseizoenenband
een ‘compromis’. „Afwisselen van winter- en zomerbanden is altijd
het beste voor veiligheid, brandstofverbruik en fijnstofuitstoot.”

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

045-5441835 info@grassere.nl
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×