Plan Uw afspraak :

AutoBandenAirco serviceAPK keuringonderhoud auto

Wetenswaardigheden over remmen

Hier vindt u uitleg over hoe het remsysteem van uw auto werkt, hoe u zelf storingen kunt herkennen en hoe u de levensduur van uw remmen optimaliseert. Mocht u na het lezen van dit artikel nog vragen hebben of meer willen weten, dan zijn wij graag bereid om u verder te informeren.

Het werkingsprincipe

Om uw auto in noodsituaties tijdig tot stilstand te brengen zijn zeer grote krachten noodzakelijk. De temperatuur van de remmen kan hierbij oplopen tot wel 800°C. Het remcircuit bestaat uit een complex systeem van onderdelen en leidingen waarmee de remdruk op de juiste wijze over de wielen wordt verdeeld. De leidingen zijn gevuld met remvloeistof die voor de overbrenging van de krachten zorgt. Als u het rempedaal indrukt, gebeurt er het volgende: de kracht van uw voet wordt overgebracht naar de hoofdremcilinder die de druk via de remvloeistof doorgeeft aan de remcilinders op de wielen. Deze cilinders zorgen er op hun beurt voor dat deze druk als remkracht wordt overgebracht op de wielen.
Er zijn 2 systemen: 1. trommelremmen waarbij de remvoeringen tegen de binnenzijde van een trommel gedrukt worden; 2. schijfremmen waarbij remblokken via een remklauw tegen een metalen schijf gedrukt worden. De voorwielen worden altijd het sterkst afgeremd omdat daar het meeste gewicht op komt; ze zullen dan ook minder snel slippen dan de achterwielen. Trommelremmen zitten meestal achter. Bij sportieve uitvoeringen zijn soms ook de achterwielen van schijfremmen voorzien.

Schijfremmen 

 De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Om deze schijf zit een remklauw met 2 remblokken die aan de wielophanging bevestigd is. Als u remt, worden de remblokken door de remcilinder tegen de schijf gedrukt. Op de remschijven worden zeer grote krachten uitgeoefend. Bij de vervanging van remblokken controleren wij ook de remschijven.

Trommelremmen

De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel verbonden is. In deze trommel zitten de remschoenen met remvoeringen die aan een ankerplaat bevestigd zijn. De remvoeringen worden door de remdruk via de cilinders tegen de trommelrem gedrukt.

Rembekrachtiging

Zoals eerder vermeld zijn er grote krachten nodig om uw auto tot stilstand te brengen. Vroeger werd met veel fysieke kracht het rempedaal bediend. Tegenwoordig wordt uw voet een handje geholpen door de zogenaamde rembekrachtiger die de door u uitgeoefende druk op het pedaal met een factor 7 vergroot. De rembekrachtiger werkt alleen als de motor draait.

Antiblokkeersysteem

Bij een noodstop of glad wegdek kan het voorkomen dat de wielen bij het remmen blokkeren en over de weg gaan slippen. Zolang de wielen geblokkeerd zijn, is de auto nagenoeg onbestuurbaar. In zo'n situatie kunt u het beste de rem even los laten en pompend remmen om alsnog zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Bepaalde modellen beschikken over een antiblokkeersysteem (ABS). Hierbij is het onmogelijk de wielen te blokkeren en blijft de auto in noodsituaties dus bestuurbaar. Zo'n systeem kan alleen vanuit de fabriek geleverd worden.

De remvloeistof

Remvloeistof heeft heel bijzondere eigenschappen; is altijd even dun, ook bij vorst, en mag zeker niet kunnen bevriezen, is bestand tegen hele hoge temperaturen van wel 600°C, is niet samendrukbaar, schuimt niet en is niet corrosief. Doordat deze vloeistof vocht uit de buitenlucht in zich opneemt moet ze minimaal elke 60.000 km of om de 2 jaar vervangen worden. Het hele remsysteem wordt dan eerst doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan veroorzaken. Vocht in het remsysteem heeft nog een ander belangrijk nadeel. Bij extreme belasting van de remmen kan het vocht gaan koken en hierdoor de remdruk wegvallen. Laat daarom de remvloeistof tijdig vervangen. Ook kan er lucht in het systeem komen, u merkt dit aan een sponzig gevoel bij het remmen. Laat uw remmen dan zo spoedig mogelijk door ons controleren.
Onder de motorkap zit een doorzichtig remvloeistofreservoir met een minimum en een maximum aanduiding. Door slijtage van de remvoeringen zal het niveau langzaam dalen. Bij een Onderhoudsbeurt wordt dit door ons aangevuld. Ziet u echter tussentijds dat het niveau onder het minimum zakt, raadpleeg dan onmiddellijk ons. Bij het rijden in de bergen dient u, om te voorkomen dat de remmen te heet worden, zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Een vuistregel: daal de helling af in dezelfde versnelling als waar u mee omhoog bent gegaan. Dreigt de auto dan nog te veel snelheid te krijgen, schakel dan terug naar een lagere versnelling en rem eventueel in een rustig tempo pompend bij.

Button-afspraakmaken Offerte-maken

Inschrijven Nieuwsbrief

Registreert u zich aub eerst op de site voordat u zich kunt inschrijven voor de lijst.
Nog geen account? Registreer

Joomla Extensions powered by Joobi

Openingstijden Autodrome Grassère :

Momenteel zijn wij Gesloten

maandag
19-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
dinsdag
20-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
woensdag
21-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
donderdag
22-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
vrijdag
23-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 16:00
zaterdag
24-08-2019
09:00 - 16:00
Werkplaats open tot 12:00
zondag
25-08-2019
GESLOTEN
 logo liggend hetautoservice    BOVAGlogo
Copyright (c) Autodrome Grassère 2019. All rights reserved.

Disclaimer : Ondanks de zorg die door ons aan de correcte invoer van de gegevens van de aangeboden occasions en de gegevens van nieuwe auto's, merken, types, nieuws etc. besteed wordt, kunnen wij niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk gehouden worden voor eventuele fouten, omissies, onvolkomenheden in de gegevens. Bezoekers en/of gebruikers van onze site kunnen op geen enkele wijze rechten ontlenen aan de door ons aangeboden informatie en prijzen, of de gevolgen van eventuele via de informatie ontstane transacties. Wij zijn een PCA dealer en maken geen deel uit van het officiële Peugeot netwerk.

8.8