Bandenspanning

Bandenspanning is de overdruk die in de banden van een voertuig aanwezig is.

Deze wordt gemeten met een bandenspanningsmeter en uitgedrukt in Bar, KPa (KiloPascal) of PSI (Pound-force per square inch).bandenspanningsmeter

Noodzaak van een juiste bandenspanning

De juiste bandenspanning is , vooral bij motorvoertuigen cruciaal voor een optimaal weggedrag van het voertuig, maar is ook van belang voor een laag brandstofverbruik en een lage bandenslijtage.

Te lage bandenspanning

Bij een te lage bandenspanning gebruikt het voertuig meer brandstof, en treedt ook een verhoogde bandenslijtage op, met name aan de "schouders" (de zijkanten van het loopvlak).

Te hoge bandenspanning

Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Bovendien wordt bij auto's de band te rond, waardoor het midden van het loopvlak harder slijt.

Meten van bandenspanning

Bandenspanning moet worden gemeten voordat men met het voertuig gaat rijden. De bandenspanning die in officiële documentatie van banden- en autoproducenten wordt vermeld, is gebaseerd op een buitentemperatuur van +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij een buitentemperatuur van nul graden Celsius, zal die 0,2 bar lager zijn dan bij een buitentemperatuur van +20°C. Om de invloed van een lage buitentemperatuur te compenseren, adviseren de meeste bandenproducenten om voor elke 10 graden daling van de buitentemperatuur de bandenspanning met 0,1 bar te verhogen t.o.v. de normale geadviseerde spanning.

"Werken" met bandenspanning

Soms is het nodig om met een enigszins verlaagde bandenspanning te rijden:

Terreinrijden

Bij het gebruik van auto's en motorfietsen in het terrein is het soms nodig en altijd gemakkelijk om de bandenspanning sterk te verlagen. Vooral wanneer het voertuig niet speciaal gemaakt is voor het gebruik in het terrein, zoals brandweervoertuigen bij bosbranden, zal het verlagen van de bandenspanning zeer grote verbeteringen geven.

Terreinsporten

De extreem lage bandenspanning van een trialmotor

Bij alle vormen van terreinsporten wordt gereden met een zeer lage bandenspanning. Bij cross- en enduromotoren is dit vaak slechts ca. 1 bar. Ook terreinauto's gebruiken een lage bandenspanning. In veel gevallen (zoals bij auto's in de Dakar-rally) is de bandenspanning tijdens het rijden aan te passen aan de omstandigheden. Bij alle vormen van trial, zowel bij auto's als trialmotoren, wordt met een extreem lage bandenspanning gereden, maar dit wordt gedaan om de banden makkelijker om uitstekende stenen, takken en rotsdelen te laten "grijpen". Vaak is het zo dat er te weinig grip is bij de terrein omstandigheden met een band, door dat er een lage bandenspanning in de band zit wordt het loopvlak ook breder en hierdoor is er ook meer grip “contact” met het wegdek / ondergrond.

Snelheidssporten

Bij snelheidssporten, zowel bij motorfietsen als auto's, wordt de basisbandenspanning relatief laag gehouden, omdat de banden tijdens het racen zeer warm worden, waardoor de lucht uitzet en de bandenspanning daardoor weer hoger wordt. Bij auto- en motorsprint en dragrace geldt hetzelfde: de bandenspanning is zeer laag, maar de banden worden door de hoge omtreksnelheid (centrifugaalkracht) weer rond. Bovendien wordt - vooral in de autorace - gebruikgemaakt van de bandenspanning om het weggedrag (over- en onderstuur) te verbeteren.

Tips

Tip: laten zitten!
  • De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje, maar in veel gevallen ook in een van de deurstijlen of aan de binnenzijde van het klepje van de brandstoftank.
  • Controleer bij uw auto ook het reservewiel. Niets is vervelender dan een lekke band vervangen door een lege…
  • Als een voertuig verschillende bandenspanningen heeft, zoals veel vrachtauto's, zorg dan dat het reservewiel op de hoogste bandenspanning is gebracht.
  • Als u uw auto vastrijdt in het zand, verlaag dan de bandenspanning. Breng deze wel zo snel mogelijk weer op druk.
  • Verwijder een inrijding (spijker of iets dergelijks) pas als de band vervangen of gerepareerd wordt. De spijker houdt de lucht binnen en markeert het lek.
  • Gebruik bij voorkeur een eigen bandenspanningsmeter. U rijdt dan altijd met dezelfde "afwijking". Probeer deze bandenspanningsmeter te vergelijken met een geijkt exemplaar, bijvoorbeeld bij uw bandenhandelaar.
  • Met name bij motorfietsen gaat de ontwikkeling van banden snel. Bij oudere motorfietsen is het daarom beter de juiste bandenspanning op te zoeken op de website van de bandenfabrikant. Het instructieboekje is immers gebaseerd op de banden uit het productiejaar van de motorfiets.

Lucht of stikstof

Meestal wordt met lucht voor de overdruk in de banden gezorgd. Het vullen met stikstofgas heeft echter een aantal voordelen.

  • De banden worden minder snel warm. Omdat stikstofgas een hogere warmtecapaciteit (1.042 J/g/°K) heeft dan lucht (1.012) (1% meer) heeft stikstof meer energie (1%) nodig om 1 graad warmer te worden dan zuurstof. Dit is vooral van belang bij het landen van vliegtuigen waarbij veel warmte ontwikkeld wordt. Echter lucht bestaat uit 78% stikstof dus het effect van pure stikstof ten opzichte van lucht is te verwaarlozen (21%*1%=0.21%).
  • Doordat de banden langer op de juiste spanning zouden blijven zal er minder brandstof worden verbruikt en wordt een energiebesparing gerealiseerd. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen dat banden hierdoor langer op spanning blijven.
  • Daarnaast is het veiliger bij brand. Zuurstof voedt brand, terwijl stikstof juist een dovende werking heeft. Bij transport van brandbare of explosieve materialen kan het vullen met stikstof zelfs een vereiste zijn.
  • Ook zou het effect kunnen hebben op de levensduur van de banden doordat het bandenmateriaal minder snel zal oxideren. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen.

Het grootste nadeel is dat de kosten om de banden te vullen iets hoger zijn

Inschrijven Nieuwsbrief

Registreert u zich aub eerst op de site voordat u zich kunt inschrijven voor de lijst.
Nog geen account? Registreer

Joomla Extensions powered by Joobi

Openingstijden Autodrome Grassère :

Momenteel zijn wij Gesloten

maandag
19-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
dinsdag
20-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
woensdag
21-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
donderdag
22-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 17:00
vrijdag
23-08-2019
07:30 - 18:00
Werkplaats open tot 16:00
zaterdag
24-08-2019
09:00 - 16:00
Werkplaats open tot 12:00
zondag
25-08-2019
GESLOTEN
 logo liggend hetautoservice    BOVAGlogo
Copyright (c) Autodrome Grassère 2019. All rights reserved.

Disclaimer : Ondanks de zorg die door ons aan de correcte invoer van de gegevens van de aangeboden occasions en de gegevens van nieuwe auto's, merken, types, nieuws etc. besteed wordt, kunnen wij niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk gehouden worden voor eventuele fouten, omissies, onvolkomenheden in de gegevens. Bezoekers en/of gebruikers van onze site kunnen op geen enkele wijze rechten ontlenen aan de door ons aangeboden informatie en prijzen, of de gevolgen van eventuele via de informatie ontstane transacties. Wij zijn een PCA dealer en maken geen deel uit van het officiële Peugeot netwerk.

8.8